Mexico! San Cristobal en Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Loes Osch - WaarBenJij.nu Mexico! San Cristobal en Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Loes Osch - WaarBenJij.nu

Mexico! San Cristobal en Palenque

Door: loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

22 Oktober 2015 | Mexico, Palenque

Zaterdag 17 okt
Om 8u klaar staan, even overstappen bij de Shell en op naar Mexico!
Bij de douane is alles goed geregeld. Stempel voor Guatemala uit, de volgende chauffeur steekt met ons de grens over. (Gratis tip: doe je backpack op je rug en denk niet, ik til hem wel ff. ) Stukje rijden in niemandsland en dan de papieren voor Mexico invullen, stempel erbij en klaar! De aardige chauffeur helpt ons hierbij.
In Mexico veel wegwerkzaamheden. We zijn pas om 16.30 bij ons hotel. Snel even pesos pinnen, tour voor morgen boeken en hotel betalen. We hebben een supermooi hotel Parador Margarita met een schattig, groen binnenplaatsje! San Cristobal is ook een hele mooie stad! Zeker een aanrader! 's Avonds eten we bij cafe/bar '500 noches' met live piano muziek!
Zondag doen we de canon de sumidero-tour. Ons aangeraden door Toon en Truus. Ondanks het regenweer is het een hele gave dag! Bovenin de canyon hangt mist wat het een mystiek sfeertje geeft. Er hoort nog een bezoek aan een dorpje bij, maar dat had niet echt gehoeven. Toen we terugkwamen had ik honger! Jippie! Geen buik/darmkrampen meer, maar gewoon een hongergevoel, wat fijn! Een lekkere pizza gegeten bij een echte italiaan.
Maandag heel vroeg op voor de tour naar Palenque. We kunnen dan 's avonds daar blijven en onderweg al de watervallen en de tempels bezoeken. Om 5u worden we opgehaald. Pfff dat is toch wel vroeg! Backpack achterin en gaan! Rond 7u wordt het licht, dat is dan wel weer heel mooi om mee te maken. De eerste waterval is Agua Azul, helaas is het water niet blauw maar bruin... maakt het toch wat minder aantrekkelijk om in te zwemmen. De tweede is Misol-Ha. Deze valt van hoog en je kunt er achterdoor lopen! Eerst bestel je eten in het restaurant. Terwijl ze dat klaarmaken, kun je foto's gaan maken. Als je na 20 min terug bent, is je eten klaar! Heel slim bekeken!
Hierna nog de tempels van Palenque bekeken. De gids kost eerst 85 dollar.
Maar dat vinden wij te duur. Uiteindelijk leidt hij ons rond voor 600 pesos. Zoek maar op :p
Het is wel een grappig mannetje, praat engels, is duits aan het leren en kent een paar woordjes nederlands. Het heeft toch wel een meerwaarde, een gids.
De chauffeur zet ons af bij ons 'hotel'. Midden in de jungle in een soort bungalowtje. De muggen komen ons al tegemoet!
Morgen een relaxdagje, zwembad, lezen, supermarktje zoeken, misschien nog Palenque stad in of nog een keer naar de tempels. In ieder geval de bus naar Flores regelen. Terug Guatemala in, voor nog meer tempels!
Hebben net de klamboe opgehangen en de regen tikt lekker op het dak van ons huisje. Nog even wat lezen en dan slapen met oerwoudgeluiden!
Relaxdagje:
Om 4u wakker gebruld door de brulapen. Hierna nog wat gedut, even douchen en dan ontbijten. In het stadje Palenque wat rondgelopen, souvernirs gekocht, een bank gevonden en bij de supermarkt wat eten ingeslagen voor morgen in de bus.
's Middags te voet naar het museum gelopen en het tempel complex nog eens bezocht. Hierna lekker een duik in het zwembad genomen! Voor het eten nog even douchen. Mirthe gaat niet mee, heeft last van haar buik.
Maar weer op tijd naar bed, morgen om 5u de wekker... backpack inpakken en 6u de bus naar Flores, Guatemala!

• 22 Oktober 2015 - 16:54

Marieke Vissers:

Leuk om je verhalen te lezen Loes. Probeer me beelden bij je verhalen voor te stellen, maar die zullen vast niet zo leuk en mooi zijn als hoe jij ze ziet. Maar ik zie ook alle fotos voorbij komen op Facebook ;)
    Klinkt allemaal goed, zo te lezen vliegen de dagen..
    Heel veel plezier, met zn drietjes.. en geniet ervan!!
    Liefsxx